Focke-Wulf FW 44J Stieglitz

Focke-Wulf Fw 44 J Stieglitz SZ-24/OH-SZJ. Kuva: Esa Korjula.

Kurt Tank suunnitteli kaksipaikkaisen Focke-Wulf Fw 44 -alkeiskoulukoneen, joka lensi ensilentonsa loppukesästä 1932. Koneesta tuli taitolentokelpoinen.

Suomen onnistui ostaa Saksasta talvisodan jälkeen 30 Focke-Wulf Fw 44J Stieglitziä. Ruotsalaiset välittivät kaupan, jonka toteutumiseen liittyi myös Saksan valuuttapula. Koneet lennettiin Suomeen kesällä 1940. Vuonna 1944 ostettiin viisi konetta lisää.

Stieglitz oli kotimaisen VL Viima II:n ohella Ilmavoimien pääasiallinen alkeiskoulukone vuodesta 1940 aina 1950-luvun lopulle saakka, jolloin Saab 91D Safirit korvasivat ne. Konetyyppiä käytettiin myös yhteyskoneena. Vuonna 1960 jäljellä olevat yksilöt myytiin siviiliin. SZ-24 sai silloin tunnuksen OH-SZJ. Konetta käytettiin mm. Vaasan suunnalla purjekoneiden hinauskoneena. Se vaurioitui vuonna 1970 ja poistettiin rekisteristä, mutta rakennettiin uudelleen lentokuntoiseksi 1990-luvun lopulla. Uudelleen rakentamisen jälkeen kone toimi pitkään Porin suunnalla, nykyään Kemiössä.

VL Viiman tavoin Stieglitz on varustettu seitsemänsylinterisellä 150 hevosvoiman Siemens-Halske Sh 14 -tähtimoottorilla, joka antaa kokonaispainoltaan 870 kg painavalle koneelle 185 km/h huippunopeuden.

Kuva vuodelta 1997. Kuva: Markku Kanninen.